mengelmoose.reismee.nl

Centraal Drakensberg

Centraal Drakensberg

Na een nachtje slapen verder via Winterton, onze band laten herstellen, door naar Monk's Cowl waar we 3 dagen zullen blijven. De eerste dag, aangekomen net na de middag, een korte maar mooie wandeling gemaakt naar Sterkspruitfalls. De volgende dag een wandeling op de planning van 6 tot 7 uur. Met prachtige uitzichten o ver het hele gebergte. Dus om 7 uur opstaan om tegen 8u te kunnen vertrekken. Of toch maar niet met de regen, we zullen rustig in onze lekker warme camper blijven zitten en zien wanneer het optrekt om de wandeling te beginnen. Na enkele uurtjes dan toch droog. Gezien de natte ondergrond wijziging van de planning. Geen zware beklimmingen over natte stenen, wel een tocht door Hlatikhulu forest, met een kleine omweg tot aan Nandi Falls. Prachtige omgeving, alleen de diepe rivier oversteken aan het begin en aan het einde had er niet bij hoeven te zijn.

Na een goede nachtrust voorafgegaan door een lekkere braai, vol goede moed opgestaan om de geplande wandeling van de dag voordien te gaan doen. Maar ja, regen en mist zijn nu niet de beste partners bij deze, volgens de routebeschrijving, zware wandeling. Er zit dus niets anders op dan het weer af te wachten (Voor diegenen onder jullie die dachten dat het hier droog en dor was, wij kunnen bevestigen dat dat zeker niet het geval is, we hebben hier al meer regen gehad dan zon). Om 13u dan toch de zon. We zullen dan maar een klein deeltje van de wandeling gaan doen. Heen en weer tot aan de Sphinx, een 2 uurtjes wandelen. Daar aangekomen en nog steeds in de aanwezigheid van het zonnetje, dan toch maar verder gegaan en de volledige wandeling afgerond, nu ja op een 500 meter na.

De volgende ochtend vertrokken in de richting van Cathedral Peak Nature reserve. Eerst even de was gaan doen onderweg, nog wat gaan winkelen, Lotte naar de kapper en dan tot aan Didima. Een zeer luxueus resort dat er vermoedelijk een camping moest bijnemen. Vriendelijkheid is hier aan de receptie ver te zoeken en de gezelligheid op de camping ligt vermoedelijk ergens bij de vriendelijk van de receptie.

Gezien 31 oktober een hoogdag is, hebben we besloten om een rustdag in te lassen en enkel te genieten van het niets doen. Blijkbaar vonden de weergoden dit best een goed plan. Een hele dag lekker in het zonnetje naast onze camper met een flesje witte wijn en de nodige hapjes. De lucht, ja die ziet donker, overal rond ons, behalve hier net boven, kan het nog beter? 's Avonds een lekkere braai, oké, ik geef toe dat die niet zo vlot verlopen is, maar we hadden eten en dat is het belangrijkste. Ah ja, nog een klein detail, als je ooit hout gaat halen bij een andere BBQ, kijk dan eerst even of er geen schorpioenen op zitten, je verlof zou nog al snel gedaan kunnen zijn.

1 November, een feestdag voor jullie en voor enkele ongetwijfeld een zware dag. Voor ons een dag met een zoals zo dikwijls, een miezerig begin, maar eens de regen stopt zijn we klaar om een kleine wandeling te gaan maken. Nee, niet de grote tocht naar Cathedral Peak die we eerst in gedachten hadden, daarvoor is het te laat gestopt met regenen en zeg nu zelf, genieten van het uitzicht vanop een hoge bergtop, zonder dat er zicht is, daarvoor ga je niet met je plezier naar boven. Dus iets anders, eerst even een klein stukje asfalt tot aan de volgende afslag, daar naar boven tot aan de congrescentrum en dan naar Rainbow Gorge, hoe moeilijk kan het zijn. Heel makkelijk, moest het kaartje dat we meegekregen correct geweest zijn. De eerste plaats die we tegenkomen blijkt veel verder weg te zijn dan waar we moesten zijn. Maar geen nood, dan gaan we eerst naar Doreen Falls en dan een doorsteek naar Rainbow Gorge. Na ongeveer 1,5km wandelen komen we een puff-adder tegen die net een aanval uitvoerde op zijn lunch. Maar deze, gelukkig voor ons, mistte. De slang van iets meer dan een meter had mijn been in gedachte als lunch. Gelukkig hadden we dit net op tijd gezien en was de slang net iets te ver af om aan ons te kunnen. Weer maar eens even met twee voetjes op de grond gezet, hier zijn het de dieren die het laatste woord hebben.