mengelmoose.reismee.nl

De neushoorns

Het trieste verhaal van de Neushoorn

Zoals jullie wellicht nog niet hebben kunnen lezen (dat verhaal komt er aan na het weekend), hebben we in Spioenkop NR onze eerste Neushoorn gezien. Echt een prachtig dier. Alleen spijtig dat er aan het hele verhaal rond de Rhino een zeer wrange nasmaak hangt. De neushoorns hebben als één van de weinige dieren geen natuurlijke vijanden. De enige vijanden die ze hebben zijn de mensen. Dat blijkt nu juist het probleem te zijn. In de Aziatische landen zijn ze er nog steeds van overtuigd dat je met poeder van de hoorn van de neushoorn alle ziekten kan genezen die er zijn, zelfs kanker. Gezien er steeds meer rijke Aziaten zijn, gaat de vraag naar de hoorn dan ook de hoogte in. Niettegenstaande er door SITES een verbod werd ingeroepen op het verhandelen van producten afkomstig van neushoorns.

Vanaf het verbod ingeroepen in 2007, is er een stijging van het stropen van neushoorns. In 2007 waren er 13 gevallen van het stropen van een neushoorn, in 2008 waren er 83, 122 in 2009, 333 in 2010 en in november 2011 waren er al 370 gevallen gekend. Het resultaat hiervan is dat er tegen dit tempo binnen 15 jaar geen enkele neushoorn meer bestaat. In November 2011 werd er door de IUCN 1 soort als uitgestorven en een andere soort op het randje van uitgestorven verklaart. Als je dan bekijkt dat er van bijvoorbeeld de Sumatraanse neushoorn nog 200 exemplaren rondlopen en van de Javaanse neushoorn er nog minder dan 44 bestaan, dan denk ik dat een heleboel mensen zich hier terecht zorgen maken.

Er zijn door vele mensen reeds enkele pogingen gedaan om het stropen tegen te gaan. Deze zijn dikwijls zeer drastisch. De drie grote groepen van oplossingen zijn, het op voorhand verwijderen van de hoorn, het inspuiten van de hoorn met een gif en kleurstof of het opnieuw legaliseren van de handel in de hoorn.

Het verwijderen van de hoorn is volgens experts geen oplossing. De hoorn is zoals vingernagels bij de mens. Men kan die weghalen zonder pijn te veroorzaken, maar die groeit opnieuw aan, met gevolg dat dit om de zoveel tijd zou moeten herhaald worden. Op zich geen probleem, maar hiervoor dient de neushoorn onder narcose gebracht te worden en dit is voor dit dier nu het grote gevaar. Er is meer dan 33% kans dat een neushoorn een narcose niet overleeft gezien het zwakke hart dat de dieren hebben.

Rond het inspuiten met gif is er al een hele controverse ontstaan. Volgens de eigenaars van de dieren zou het een niet dodelijk gif zijn dat misselijkheid, braken,... kan veroorzaken gedurende enkele weken. Ze proberen hiermee de eindegebruikers te doen inzien dat ze andere producten moeten zoeken. Nu zijn er reeds meerdere gevallen gekend van sterfte bij mensen die het poeder met gif ingenomen hadden. Die familieleden hebben vervolgens getracht om te achterhalen van bij welke eigenaar de hoorn afkomstig was. Een bizar verhaal als je het mij vraagt. Iemand sterft door het innemen van een illegaal product dat door een onbekende via stroperij en dus illegaal is verkregen en waarvoor een met uitsterven bedreigde diersoort werd afgemaakt dat dan nog eens eigendom was van een persoon dewelke geen toestemming heeft gegeven om dit dier te doden. En dan gaat de familie de eigenaar proberen te achterhalen om hem de vergiftiging van hun familielid ten laste te leggen??????????????????????????????????

De derde mogelijke oplossing is het opnieuw toelaten van de handel van de hoorn. Dit zou in eerste instantie het stropen kunnen tegengaan, maar gezien er een dergelijk grote vraag is naar dit product en er nog maar zo weinig dieren in leven zijn, zou de vraag veel groter zijn dan het aanbod en de stroperij gewoon verder zijn gang gaan.

Geen van de bovenstaande oplossingen kunnen het stropen tegengaan. En als je weet dat de straffen op stroperij in de meeste gevallen geldboetes betreffen, dan besef je ook dat deze straffen weinig uithalen. De geldboetes bedragen enkele 1000 euro's en een verbod op jagen voor enkele jaren, meestal zelfs nog niet geldig voor het hele land. Als je dan weet dat de prijs van de hoorn van de Rhino momenteel veel hoger is dan de prijs van zuivere cocaïne, dan is een boete een lachertje. Een neushoorn kan op dit ogenblik meer dan 120000 euro opbrengen. Voor sommigen een leuke job en goede verdienste. Zeker als je weet dat nog geen 3% van de stropers vervolgt wordt.

De hoge opbrengst is vermoedelijk ook de reden waarom er met zeer moderne apparatuur op neushoorn kan gejaagd worden. Men spreekt hier dan over nachtkijkers, geluidsdempers, warmtegevoelige zoekers zelf tot het inzetten van helikopters. Als je deze moderne middelen bekijkt tegenover de middelen die de bestrijders van de stroperij ter beschikking hebben, dan besef je dat het een zeer ongelijke strijd is.

Maar volgens velen is de strijd nog lang niet verloren. Iedereen kan volgens hen een steentje bijdragen aan het behoud van deze dieren. Voornamelijk zijn het financiële middelen die men hier nodig heeft. Maar ook ludieke acties om het onderwerp in het nieuws te houden appreciëren ze hier ten zeerste. Zo is er een groep geweest die, nadat een Amerikaanse unief had uitgebracht dat de hoorn eigenlijk niets anders is dan een mengeling van haar en de stoffen waaruit menselijke nagels bestaan, er niets beter op had gevonden om zakken vol haar en nagels te verzamelen en deze af te gaan geven op de ambassade van Vietnam (momenteel de grootste consument van de hoorn).

Gezien ook wij ons steentje willen bijdragen, weliswaar een zeer klein steentje, zullen we wel enkele foto's van de neushoorns die we zien op onze blog plaatsen, maar we gaan de hoorn wegwerken. Zo zijn we zeker dat personen met slechte intenties niet kunnen zien hoe groot de hoorn is en dus ook niet weten of het de moeite is om het dier te gaan zoeken. Dit idee is een zwakkere vorm van de resolute maatregel die reeds door vele private eigenaar van de dieren genomen werd, namelijk het verbod op het nemen van foto's of zelfs het verbergen van de dieren. De foto's met hoorn kunnen jullie na onze thuiskomst natuurlijk altijd komen bekijken, maar ze zullen nooit op het internet gezet worden.

Zo, nu hebben jullie een klein beetje meer info over het spijtige verdwijnen van een prachtig dier.

Alan

Mooi maar tegelijk triestig verhaal. Lopen die overblijvende neushoorns nog overal rond in de natuur of zitten die allemaal in de nationale parken ?

Bart

Alle natuur is ondergebracht in Nationale parken. De neushoorns lopen vrij rond, maar de parken zijn wel allemaal onder controle geplaatst zodat de dieren "veilig" zijn. Of duidelijk ook niet.