mengelmoose.reismee.nl

Het afhalen van onze camper

Hoe moeilijk is het afhalen van een camper.

Dan het hoofdstukje mobilhome afhalen. Langs geweest bij de burelen die we maandag moeten passeren, de nodige info verkregen en dan maandagmorgen naar de consul om onze papieren van DHL daar af te gaan halen. Die waren er nog niet, dus de secretaresse even naar DHL gebeld om hen te verzekeren dat de documenten voor 13u bij hem moesten zijn gezien ze dan sloten. Papieren aangekregen en een lift van de chauffeur van de consul tot aan de douane. Vol goeie moed daar binnen, zeer vriendelijke mensen. Er moet een inspecteur mee en dat kan vandaag nog geregeld worden. Die mens mee. Maar wij moeten toch nog een vergunning hebben om het laatste stukje binnen te mogen. Geen probleem, we wachten hier wel even terwijl de inspecteur gaat kijken. Ondertussen nog over en weer gelopen voor een document dat ik eerste wel en dan weer niet moest hebben en dan toch wel, dat wordt vooraan afgegeven, nee dat is niet waar, ga maar terug en zeg hen dat ze dat zelf moeten afleveren. Alé, na enkele uren geen documenten en de inspecteur kan de camper niet vinden? Dat is raar, daar kan je moeilijk naast kijken. Maar ondertussen 16u voorbij en iedereen gestopt met werken, dus dan maar een hotel vlakbij en morgen opnieuw proberen. De volgende morgen een afspraak gemaakt met douane om 9u en eerst om 8 uur langs het bureel van het havenbedrijf voor de nodige documenten. Daar bij één van de chefs terecht gekomen en de volledige uitleg gekregen over hoe we onze camper loskregen, maar dat kan je echt niet alleen gezien jullie geen lopende rekening hebben bij ons en om die aan te vragen duur het enkele dagen, dus veel sneller via een agent, en dan kon hij er persoonlijk voor zorgen dat we de camper diezelfde dag nog meekregen. Maar eerst snel naar de douane om de auto na te laten kijken. Ondertussen we de nodige vergunningen om mee binnen te mogen. Dus het bureeltje binnen, wij komen we auto nakijken met douane, ah hij staat in de loods. Dus naar daar. Hier staat hij dus niet. Terug naar het bureel, ah dan zal hij buiten staan naast de loodsen, terug naar daar, ook niet, ondertussen heel de kaai afgezocht, nergens te vinden, dus wel een klein beetje paniek dus terug bureel binnen. De chef daar duidelijk gemaakt dat de camper niet staat waar hij moest staan en gewoon nergens te vinden was. Al enkele andere mensen mee aan het zoeken, tja echt niet te vinden. Dan de baas zelf maar mee. Na 2 uur zoeken, geen camper te vinden. Tja dat is raar, normaal moet die hier staan. Paniek al enkele niveaus hoger. Er is nog 1 plaats waar die kan staan, maar dat zou raar zijn want dat is tussen de nieuwe bestelwagens. En inderdaad, tussen enkele nieuwe sprinter ziekenwagens onze camper. OEF. Controle van de douane, 'Waar staat het chassisnummer', ah dat klopt, dan is alles in orde. Welgeteld 2 minuten. Hoe snel kan het gaan. Papieren van douane in orde, dan snel terug naar havenbedrijf om te wachten op een agent. Nog de raad meegekregen van de chef dat we ons niet mogen laten afzetten en als we twijfelen aan de prijs, we langs hem moeten komen. De papieren in order laten brengen, de havenkosten betaald en dan een zware onderhandeling over de vraagprijs voor de verrichtte handelingen. Van 1000 naar 500 rand is een groot verschil, die mens iets minder blij, maar wij hebben de papieren. Dus naar het bureel voor de auto af te halen. Hey ben je hier terug, ja om de auto op te halen. Dat gaat niet meer, daarvoor moet je eerste langs de dienst planning en je kan die ten vroegste morgen meekrijgen. Euh nee, Mr Khan heeft ons verzekerd dat we die vandaag konden meenemen en je moest hem maar eens bellen. Na een zeer kort telefoontje, ze zijn met de mail onderweg naar hier en dan krijg je hem mee. Tja, zelfde als in bij ons, wat je kent is niet belangrijk, maar wie je kent wel. Na 7 controleposten dan eindelijk weg met onze camper. Een zalig gevoel.

Kristof De Meyer

toch simpel allemaal hé ;)

Ingrid

Daarom had ik tegen je vader gezegd dat je moest bellen ken mensen met de juist kleur in het havenbedrijf maarja nie gedaan he
Groetjes