mengelmoose.reismee.nl

Van Durban naar Drakenburg

Van Durban naar het zuidelijke deel van Drakensberg

Na een nachtje op een camping verder gereden naar de valley of the 1000 Hills, heel mooi, alleen hebben ze hun camping zo goed verstopt dat ze niet te vinden zijn. Na een zeer lange zoektocht en niets te hebben gevonden dan maar geslapen om de parking van een benzinestation dat 24/24 open was. Dat was de enige veilige optie.

De dag erna doorgereden naar een camping die we wel vonden, Midmar Dam. Zeer mooi terrein, mooie omgeving. De volgende dag gaan wandelen in Umgeni-valley, niet de wandeling gevonden die we dachten, maar wel mooi. Volgende dag een kleine game-view rit door Midmar, met enkele hertachtigen, zebra's, buffels en vogeltjes, Mooi om te zien, alleen spijtig van het slechte weer.

Van Midmar door naar Drakensberg. Een zeer lang gebergte dat de grens vormt met Lesotho. Dit gebied is opgedeeld in tientallen parken en reserves. Dus in het zuiden beginnen en langzaam naar het noorden. Wandelingen te over, dus een paradijs voor ons.

Beginnen in Bushman's Nek, eerst een dirt-road tot daar, het eerste deel lag heel goed, het laatste was een beetje modderig, dus maar even de 4x4 testen. Zeer vlotjes tot op de camping geraakt al was de wandeling zelf een beetje moeilijker te vinden. Bijna de grens naar Lesotho overgestoken, daar moeten we voorlopig nog niet zijn, en dan toch de juiste weg. Naar een mooie grot, echt de moeite, alleen op de terugweg, regen. Tja ook dat kennen ze hier. Van Bushman's Nek door naar Cobham. 1 steen tegengekomen op de dirt-road. Onze al-in-een-niet-zo-beste-staat-zijnde-uitlaat heeft deze ook gevoeld met gevolg dat we de laatste 1,5m van de uitlaat ergens achtergelaten hebben. Aangekomen om 15.45u, receptie geslopen vanaf 15.40u, ja, rare openigsuren, maar geen probleem, gewoon gaan staan en we betalen de dag erna wel. Blijkbaar is dat hier dan ook de gewoonte. Een prachtige wandeling kunnen doen in de stralende zon. Een hele goeie raad, haar afscheren, wandelen in de zon, geen hoed zijn goede ingrediënten voor een verbrand hoofd. En daar heb je dagen plezier van. Maar geen gezeur, op naar het volgende deel. Van Cobham door naar Himeville. Daar hebben ze, volgens de brochure die we in cobham meegekregen hebben, nog een camping met powered-sites. In Himeville aangekomen een zeer vriendelijke ranger die ons vroeg wat we daar kwamen doen, euh? De camping? Die bestaat al 12 jaar niet meer. Tja, soms staan ze hier in bepaalde gebieden nog een beetje achter. Dan maar ineens door naar Lotheni. Een heel mooie campsite en een mooie wandeling meegekregen. Na 4 km moeten terugdraaien omdat we geen beide zin hadden om de rivier al zwemmend over te steken. Dan maar een andere wandeling naar de andere kant, en je gelooft het nooit, zelfde verhaal. Tja 2 halve maken 1 heel dus toch mooi uitzicht gehad en een fijne dag. Na Lotheni op weg naar Giant's Castle, onderweg een camping, heel mooi maar veel te duur. Voor Giant's Castle langs Highmoor NR voor de San rock te gaan bekijken, een wandeling van 4 km. Gezien het weer, door de regen. Volgens de man aan de receptie, naar Aasvoelgrot, euh rock, jaja ook daar. In plaats van 4 km over-en-weer was het 4 km enkel, en nog steeds regen, en de grot, ja die was mooi, maar de rock art zijn we nog aan het zoeken. Giant's Castle slaan we over omdat we hier toch te ver voor moesten omrijden en er eigenlijk niet echt een grote wandeling is en waarschijnlijk ook een beetje door de regen. Dus verder gereden naar Wagendam NR, een groot meer aan een dam, en een mooie omgeving om te slapen.