mengelmoose.reismee.nl

The Battlefields

The Battlefields

Vanuit Wagendam gaat onze reis verder door de Battlefields. Dit is een hele streek waar eind 1800 en begin 1900 hevig gevochten werd tussen de Engelsen en de Boers, de plaatselijke bevolking. Wie, zoals ons, restanten van de infrastructuur, kanonnen, en dergelijke verwacht, komt bedrogen uit. Enkele, reeds versleten, betonnen paaltjes met afgeschenen letters is het enige wat er op de meeste plaatsen te zien valt. Niet echt veel dus, dan maar verder naar een stad om onze was te gaan doen. Blijkbaar ook niet, ten vroegste tegen morgen en je kan het hier zelf niet doen. Dan maar wachten. Ah, ondertussen via Weenen game reserve, een kweekcentrum voor witte en zwarte neushoorn, je kan daar een 4x4 selfdrive doen om de dieren te gaan bekijken, ook giraffen, zebra's en veel meer loopt er rond. Die selfdrive kunnen jullie niet doen, daar heb je 4x4 voor nodig, ja dat hebben we. Euh ah jullie auto is te hoog maar je kan hier wat verder rijden. Geen dieren te zien, een verschrikkelijk slechte weg, dus maar snel door naar een goede slaapplaats. Spioenkop NR, gelegen bovenaan de Spioenkop dam. Heel mooi, alleen wel oppassen want de camping krijgt regelmatig het bezoek van elanden en neushoorns. Regelmatig is dus niet tijdens ons verblijf. Maar toch een hele gezellige plaats en ideaal om de Spioenkop Battlefield te gaan bezoeken. Hier zou wel iets meer te zien zijn, op naar daar. Na een steile beklimming met de camper, tegen eerste, probleemloos boven geraakt. Heel mooi uitzicht en inderdaad wel wat te zien. Enkele grafzerken en enkele informatieborden met welke gevechten hier plaatsgevonden hebben. Onderweg naar de camping dan toch het onvermijdelijke, platte band. Het moest er eens van komen. Na een half uur zoeken dan toch gevonden waar je die krik moet plaatsen en de band kunnen vervangen. Gezien de zon eindelijk nog eens schijnt, na een week regen, willen we gaan genieten van het buitenzitten en besluiten we terug op de camping te gaan staan. Wat zien we vlak voor de aan de camping komen?????? Een hele kudde giraffen die rustig staan te eten van de bomen. Een heel mooi zicht, dus al zeker de moeite om terug te komen. Gezien het veranderlijke weer hier, het zekere voor het onzekere nemen en de braai die we deze avond zouden doen, dan maar naar de middag zetten om rustig te kunnen genieten. Na een lekkere braai misschien toch nog even de game-drive doen die hier door het park loopt, een ritje met de auto, gezien je er niet mag wandelen wegens te gevaarlijk met alle wilde dieren. Een heel mooi zicht met zebra's en wildebeesten. Na bijna 6km gereden te hebben staat er een rots even verder in het gras. Een bewegende rots. Een neushoorn, een heel knap zicht, en zeker wanneer hij op nog geen 5 meter van ons de weg oversteekt. Je kan niet begrijpen dat deze prachtige dieren met uitsterven bedreigt zijn zonder dat ze natuurlijke vijanden hebben.